Όλο και περισσότερο τελευταία βλέπω άρθρα και συνταγές αφιερωμένα στο σέλερι ή λαμπερές blogger που φωτογραφίζονται με ένα χυμό σέλερι στο χέρι για να δείξουν ότι είναι wellness updated. Ακόμα και άνθρωποι που δεν ασχολούνται ιδιαίτερα με την υγιεινή διατροφή μιλούν για το σέλερι και τις θαυματουργές του ιδιότητες. Τι συνέβη ξαφνικά και θυμηθήκαμε το σέλερι; Μήπως είναι μία νέα μόδα που θα περάσει ή μήπως και αυτό είναι γνωστό χιλιάδες χρόνια και περιμέναμε τους Αμερικάνους να μας το μάθουν όπως και τόσα άλλα; (lifestyle medicine, ομοιοπαθητική, φυσικοπαθητική, κλπ.)

Στην πραγματικότητα το σέλερι και οι ιδιότητές του είναι γνωστές από την αρχαιότητα σε Έλληνες και Αιγυπτίους γεγονός που αποδεικνύεται από τις αμέτρητες συνταγές που έχουν διασωθεί. Το άγριο σέλινο, που είναι ιθαγενές της Μεσογείου, ήταν σύμβολο της ζωής και της γονιμότητας για τους αρχαίους Έλληνες. Οι αρχαίοι Έλληνες μάγειροι χρησιμοποιούσαν το άγριο σέλινο για εξισορρόπηση της δυνατής γεύσης των ξιδάτων πιάτων. Η πολύπλευρη χρήση του σέλερι είναι εντυπωσιακή. Για παράδειγμα, τον 16ο αιώνα, το χρησιμοποιούταν για την παρασκευή γλυκισμάτων. Σύμφωνα με τον Clifford Wright στο βιβλίο του «Μediterranean Vegetables» η Κύπρος έκανε εξαγωγές λευκού σέλερι κρυσταλλοποιημένου με ζάχαρη. Οι Κινέζοι χρησιμοποιούν από πολύ παλιά τα φύλλα του για να δώσουν γεύση στα φαγητά. Υπάρχουν 2 βασικές ποικιλίες σέλινου (Apium graveolens): Η μία (var. rapaceum) με μεγάλη σαρκώδη ρίζα τη γνωστή σελινόριζα, που καλλιεργείται για αυτήν και τρώγεται ωμή, σε σαλάτα, σε σούπες και μαγειρεμένη με διάφορους συνδυασμούς. Η δεύτερη (var. dulce), η πιο κλασσική, με σαρκώδεις μεγάλους μίσχους που καλλιεργείται για τα φύλλα της και τρώγεται με τον ίδιο τρόπο γίνεται τουρσί ή χρησιμοποιείται και ως καρύκευμα.Το σέλερι ανήκει στην ίδια οικογένεια με το σέλινο, το μαϊντανό και το μάραθο. Το κοτσάνι του είναι λεπτό και τραγανό και χρησιμοποιείται κυρίως σε σούπες και σαλάτες. Επίσης αποτελεί ένα από τα ευρέως χρησιμοποιούμενα βότανα στις κινεζικές εναλλακτικές θεραπείες. Τα σπόρια του χρησιμοποιούνται σε διάφορες σούπες και τουρσί ως μπαχαρικό καθώς επίσης και στην αρωματοποιία.

Εκτός όμως από την γεύση και την νοστιμιά που προσδίδει στα φαγητά, το σέλερι έχει και σημαντική διατροφική αξία, περιέχοντας ζωτικής σημασίας θρεπτικές ουσίες, όπως αμινοξέα, βόριο, ασβέστιο, φολικό οξύ, σίδηρο, μαγνήσιο, μαγγάνιο, φώσφορο, κάλιο, σελήνιο, ψευδάργυρο, βιταμίνη Α, αρκετές βιταμίνες του συμπλέγματος Β (Β1, Β2 και Β6), βιταμίνη C, βιταμίνη Κ και φυτικές ίνες, που έχουν τεράστια οφέλη για τον ανθρώπινο οργανισμό. Ένα από τα πιο κύρια οφέλη του είναι ότι βοηθά το παχύ έντερο να ανοικοδομήσει τα δικά του αποθέματα υδροχλωρικού οξέος, το οποίο ενισχύει την πέψη και τη συνολική υγεία του εντερικού συστήματος.

Σύμφωνα με τον Anthony William, που είναι ο άνθρωπος πίσω από αυτή τη μόδα και ιδρυτής του Global Celery Juice Movement στην Αμερική αλλά και #1 New York Times best – selling συγγραφέας βιβλίων υγιεινής διατροφής, εκατομμύρια άνθρωποι βρίσκουν ανακούφιση, βελτίωση και θεραπεία σε σημαντικές ασθένειες (χρόνιες ασθένειες και συμπτώματα, αυτοάνοσα, ημικρανίες, δερματικά προβλήματα κλπ.), πίνοντας κάθε πρωί με άδειο στομάχι 2 κούπες φρεσκοστυμμένου χυμού σέλερι.

Είναι αλήθεια ή είναι μια τεράστια διαφημιστική καμπάνια που συμμετέχουν και πολλοί celebrities; Προσωπικά χαίρομαι όταν βγαίνουν νέες μόδες και τάσεις που αφορούν στην υγιεινή διατροφή. Σίγουρα θα πάθεις λίγοτερα αν πίνεις χυμό σέλερι απ΄ ότι π.χ. αναψυκτικά και ναι μπορεί να μην καταφέρει τελικά να σε θεραπεύσει από όλα τα παραπάνω αλλά σίγουρα σαν λαχανικό που είναι μπορεί να εμπλουτίσει τον οργανισμό σου με πολύτιμα συστατικά που μόνο καλό μπορούν να κάνουν. Σίγουρα κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός οργανισμός και όπως έχω ξαναπεί, κάτι που είναι φάρμακο για κάποιον μπορεί να είναι φαρμάκι για κάποιον άλλον (πόσο οξύμωρο να σκεφτείς τώρα μου κάνει καλό το σέλερι ή θα πάθω κάτι αν το φάω και να μην αναρωτηθείς το ίδιο τη στιγμή που καταναλώνεις αλλαντικά, ζάχαρη, αλκοόλ και πατατάκια!), παρ’ όλα αυτά επιμένω στο να λέω να βάλουμε περισσότερα λαχανικά στη ζωή μας. Και αν μια νέα μόδα μας το “επιβάλλει” ε ακόμα καλύτερα…

Για να δούμε όμως πιο αναλυτικά μερικά από τα οφέλη του σέλινου που έχουν διαπιστωθεί μετά από πολυάριθμες μελέτες:

Έχει αντικαρκινικές ιδιότητες

Σύμφωνα με ερευνητές του νοσοκομείου Brigham and Women, της ιατρικής σχολής του Χάρβαρντ και του Harvard School of Public Health, το σέλερι είναι αποτελεσματικό κατά του καρκίνου των ωοθηκών, καθώς περιέχει οκτώ διαφορετικές οικογένειες αντικαρκινικών ενώσεων που βοηθούν στην αποτοξίνωση των καρκινογόνων ουσιών. Επίσης βοηθάει στην πρόληψη των ζημιών που προκαλούνται στα κύτταρα από τις ελεύθερες ρίζες. Οι ακετυλενικές ενώσεις εμποδίζουν την περαιτέρω ανάπτυξη των όγκων, ενώ τα φαινολικά οξέα βοηθούν στο μπλοκάρισμα της δράσης των προσταγλανδινών (η οποίες ενθαρρύνουν την ανάπτυξη των καρκινικών κυττάρων) κι έτσι εμποδίζουν την ανάπτυξη του όγκου.

Χαμηλώνει την αρτηριακή πίεση

Το σέλερι περιέχει ενώσεις που συμβάλουν στη μείωση της συστολικής πίεσης του αίματος, χαλαρώνοντας τους μυς γύρω από τις αρτηρίες και επιτρέποντας στα αγγεία να διαστέλλονται. Σύμφωνα με μια μελέτη που έγινε σε πειραματόζωα, η αρτηριακή πίεση των ζώων μειώθηκε κατά 12 με 14%, όταν σε αυτά προστέθηκαν οι ενώσεις που περιέχει το σέλερι. Επίσης το σέλερι περιέχει ένα φλαβονοειδές που ονομάζεται απιγενίνη. Σύμφωνα με αμερικανική έρευνα η απιγενίνη ενεργεί ως αντιφλεγμονώδης ουσία και συμβάλλει στην αντιμετώπιση του κυτταρικού οξειδωτικού στρες. Η μείωση του οξειδωτικού στρες στο εσωτερικό των αρτηριών, βοηθά στη χαλάρωση των αρτηριών και μειώνει την αρτηριακή πίεση.

Μειώνει τη χοληστερόλη

Μελέτη που διενεργήθηκε σε ζώα που εκτρέφονται ειδικά για να έχουν υψηλή χοληστερόλη έδειξε ότι το σέλερι μπορεί να μειώσει σημαντικά την ολική χοληστερόλη, αυξάνοντας την έκκριση χολικού οξέος.

Καταπολεμά τις φλεγμονές του εγκεφάλου

Μελέτη που έγινε στο πανεπιστήμιο του Ιλινόις, διαπίστωσε ότι μια ένωση (λουτεολίνη) που βρίσκεται στο σέλινο και στις πράσινες πιπεριές, μπορεί να βοηθήσει στην προστασία από φλεγμονώδεις παθήσεις του εγκεφάλου. Η λουτεολίνη είναι ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό γνωστό για τις αντιφλεγμονώδεις ιδιότητές του και ανήκει στα φλαβονοειδή. Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι τα φλαβονοειδή μπορούν να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της άνοιας που προκαλείται από φλεγμονή του εγκεφάλου. Στο πλαίσιο της μελέτης, οι ερευνητές σημείωσαν ότι η λουτεολίνη μειώνει τις φλεγμονές στον εγκέφαλο, ειδικά στον ιππόκαμπο του εγκεφάλου, την περιοχή που σχετίζεται με τη μνήμη και τη μάθηση.

Προάγει την υγεία των οστών

Το σέλερι είναι μια εξαιρετική πηγή βιταμίνης Κ και μια καλή πηγή ασβεστίου και μαγνησίου. Αυτές οι θρεπτικές ουσίες βοηθούν στο σχηματισμό ισχυρών οστών και σε υγιείς αρθρώσεις. Περιέχει επίσης πολυακετυλένιο, ένα αντιφλεγμονώδες συστατικό που μειώνει το πρήξιμο και τον πόνο γύρω από τις αρθρώσεις των οστών και γι’ αυτό είναι χρήσιμο για άτομα που πάσχουν από αρθρίτιδα. Βοηθά επίσης στην απομάκρυνση των κρυστάλλων ουρικού οξέος από τις αρθρώσεις των οστών.

Έχει διουρητικές ιδιότητες

Το κάλιο και το νάτριο που περιέχει το σέλερι, του προσδίδουν διουρητικές ιδιότητες. Διεγείρουν την παραγωγή ούρων και ρυθμίζουν την ποσότητα των υγρών του σώματος, διώχνοντας τα περισσευούμενα υγρά. Βοηθά επίσης και στους κολικούς του νεφρού.

Λειτουργεί ως φυσικό καθαρτικό

Το σέλερι έχει φυσικές καθαρτικές ιδιότητες και χαλαρώνει τα νεύρα που έχουν καταπονηθεί από άλλα τεχνητά καθαρτικά, καταπολεμώντας τη δυσκοιλιότητα με φυσικό τρόπο.

Βοηθά στον καλύτερο ύπνο

Περιέχει ανόργανα άλατα που συμβάλλουν σε έναν ποιοτικό ύπνο, ιδιαίτερα για τα άτομα που πάσχουν από αϋπνία. Αυτές οι ουσίες έχουν ηρεμιστική επίδραση στο νευρικό σύστημα και βοηθούν στην ανακούφιση του άγχους και στρες.

Αναπληρώνει τους ηλεκτρολύτες

Το σέλερι έχει ηλεκτρολύτες κι έτσι λειτουργεί ως ένα καλό ρόφημα αναπλήρωσης ηλεκτρολυτών για τους αθλητές. Επίσης, είναι ωφέλιμο για την αποκατάσταση της ισορροπίας των ηλεκτρολυτών του σώματος σε περίπτωση διάρροιας, αδυναμίας και υποσιτισμού ή σε οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα που οδηγεί σε εξάντληση των μυών.

Έχει αλκαλική δράση

Το αλκαλικά μεταλλικά στοιχεία που περιέχει το σέλερι βοηθούν στην ανακούφιση της οξύτητας, εξισορροπώντας το pH του αίματος και εξουδετερώνοντας τις όξινες συνθήκες.

 

Πώς θα φτιάξεις χυμό σέλερι στο σπίτι;

Συστατικά: 1 μεγάλο μάτσο σέλερι 

Οδηγίες: 

  • Πλύνε καλά το σέλερι, κόψε το σε μικρά κομμάτια (μόνο τα στικς και όχι τα φύλλα) και βάλε το στον αποχυμωτή (αργής έκθλιψης), πιες το άμεσα και με άδειο στομάχι για καλύτερα αποτελέσματα (μπορείς να φας πρωινό μετά από 15-20 λεπτά).
  • Εναλλακτικά αν δεν έχεις τέτοιο αποχυμωτή μπορείς να το βάλεις στο blender, να σουρώσεις τον πολτό και να πιεις το χυμό. 
Εάν δεν σου αρέσει πολύ η γεύση του μπορείς στην αρχή να προσθέσεις και λίγο μήλο ή αγγούρι ή μερικές σταγόνες φρέσκο λεμόνι. Εκτός από τον σκέτο χυμό, μπορείς να προσθέτεις σέλερι και σε άλλες συνταγές χυμών.

 

Ποιά είναι η ιδανική ποσότητα χυμού σέλερι για να δει κανείς τα οφέλη στην υγεία του; 

Περίπου 400-450ml (δυο κούπες) φρεσκοστυμμένου χυμού σέλερι την ημέρα είναι ιδανικά. Αυξάνοντας την ποσότητα όμως σε 1 λίτρο την ημέρα μπορεί να είναι εξαιρετικά ευεργετικό για όσους πάσχουν ήδη από κάποια ασθένεια (σύμφωνα με τον Anthony William).

Προσωπικά πίνω εδώ και μία εβδομάδα χυμό σέλερι και διέκρινα καλύτερη εντερική λειτουργία και λιγότερα φουσκώματα, χωρίς να αισθανθώ κάποια ενόχληση. Φαντάζομαι με μακροχρόνια χρήση τα οφέλη θα είναι πολύ περισσότερα.

Εκτός από το χυμό, το σέλερι είναι ένα εκπληκτικά αρωματικό συστατικό για πολλές συνταγές. Προσωπικά το αγαπώ πολύ και το χρησιμοποιώ σε σούπες και σε συνταγές με κρέας ή κοτόπουλο μαγειρευτό. Παρακάτω σας έχω και μια συνταγή με σέλερι και Κοπανιστή Μυκόνου μιας και ζω πια στο νησί και αγαπώ πολύ την τοπική γαστρονομία!

 

Σέλερι γεμιστό με Κοπανιστή 

Για 4-6 μερίδες 

● 120 γρ. τυρί κρέμα, σε θερμοκρασία δωματίου 

● 75 γρ. κοπανιστή Μυκόνου 

● Στελέχη από ένα μάτσο σέλερι 

Ανακατεύουμε τα δύο τυριά καλά και βάζουμε το μείγμα στο ψυγείο. Πλένουμε τα στελέχη του σέλερι και τα κόβουμε σε κομμάτια μήκους 10 εκ. Με μια σακούλα ζαχαροπλαστικής με κορνέ με σχήμα μεγάλο αστέρι γεμίζουμε τα σέλερι με το μείγμα του τυριού. Τοποθετούμε σε μια πιατέλα, σκεπάζουμε και βάζουμε στο ψυγείο μέχρι να τα σερβίρουμε. Είναι μια γρήγορη επιλογή για ένα ελαφρύ και υγιεινό συνοδευτικό για το κρασί πριν το κυρίως γεύμα ή για να κόψεις λίγο την πείνα σου αποφεύγοντας τους υδατάνθρακες. 

 

Βάλε και εσύ το σέλερι στη ζωή σου και δεν θα το μετανιώσεις!

 

 

Οι συμβουλές του άρθρου αυτού δεν αντικαθιστούν τη γνώμη του ιατρού. Για οποιαδήποτε θεραπεία ασθένειας θα πρέπει να συμβουλευτείτε τον θεράποντα ιατρό ή φυσικοπαθητικό σας. 

 

Pin It on Pinterest